Zdrowie

9 najważniejszych antyoksydantów, czyli wzmocnij się na maxa

Wiesz, że tlen jest „groźnym przyjacielem”? Dziwisz się?

Rozumiem, ale na świecie są paradoksy.

Zatem z jednej strony życie bez tlenu jest niemożliwe, z drugiej strony tlen lubi wchodzić w dziwne reakcje, które powodują, że niszczeją struktury w komórkach ciała, istotne dla życia enzymy, a nawet DNA.

Oczywiście nie zobaczysz bezpośrednio jak ta negatywna działalność tlenu  wygląda w twoim ciele, ale możesz wykonać prosty test:

przetnij jabłko i zobacz jak szybko pod wpływem tlenu, miejsce przecięcia zmieni kolor i stanie się ciemne. To właśnie jest stres oksydacyjny.

Jedyną ochroną przeciwko wolnym rodnikom, które wywołują najgorsze choroby, są antyoksydanty, przede wszystkim:

Witamina C,

Witamina E,

Karotenoidy, np. Beta- karoten, luteina,

Pierwiastki śladowe, np: zink, selen, mangan, miedź, żelazo.

Jeżeli nie masz wystarczającej ilośći tych  antyoksydantów, złowrogie związki tlenu wygrywają, a dzisiaj wiadomo już, że właśnie to jest głównym wrednym zapalnikiem niszczącym zdrowie.

Lista chorób wywołanych przez wolne rodniki:

Alzheimer,

Miażdżyca,

Astma i przewlekłe zapalenia oskrzeli,

Zapalenia trzustki,

Zapalenia jelita,

Cukrzyca,

Zaćma,

Nowotwory,

Degeneracja siatkówki oka,

Parkinson,

Łupież,

Poparzenia słoneczne.

Oczywiście, jest tego o wiele więcej, ale myślę, że tyle wystarczy, żeby ogarnąć, czym to wszystko grozi.

Jeżeli żyjesz z wolnymi rodnikami w ” normalnym”związku, tzn. nie jest ich  ponadprogramowa ilość, twoje ciało daje sobie z tym obciążeniem radę. Całkowita eliminacja wolnych rodników jest niemożliwa.

 Czynniki, które sprawiają, że te niebezpieczne związki tlenu szybują w górę:

Kontakt z zanieczyszczonym powietrzem, metalami ciężkimi, sztucznymi barwnikami, pestycydami, leki, np.chemoterapia, tabletki antykoncepcyjne, choroby przewlekłe, alkohol, nikotyna, ubogie w składniki odżywcze pożywienie, sport wysiłkowy, operacje, zranienia, oparzenia, stres i wewnętrzny niepokój.

9 najważniejszych antyoksydantów i gdzie możesz je znaleźć

Witamina C – papryka, kapusta, pomidory,cytryny, pomarańcze, melony, truskawki, czarna porzeczka i wiele, wiele innych owców i warzyw

Witamina E – oleje, np. olej z kiełków pszenicy, olej z wiesiołka, olej z zawokado, olej z sezamu,

Beta- karoten – marcchew, czerwone buraki, kapusta, szpinak, melony,

Coenzym Q10 –  orzechy, soja, olej rzepakowy,

Mangan – otręby pszenne, orzechy, czarna herbata, produkty pełnoziarniste,

Miedź – ogórki, warzywa strączkowe,

Selen – produkty pełnoziarniste, jajka, ORZECHY BRAZYLIJSKIE,

Cynk – produkty pełnoziarniste, warzywa strączkowe, jajka.

Jak możesz uchronić się skutecznie przed nadmiarem wolnych rodników?

Zwróć uwagę na to, aby dostarczać sobie wystarczająco dużo owoców i warzyw, a jeśli nie jesteś w stanie sobie tego zapewnić, uzupełniaj te niedobory wysokiej klasy suplementami.

Przyrządzaj swoje posiłki samodzielnie, unikaj fastfoodów i wszelkiej maści produktów wysokoprzetworzonych, zawierają ponad 70% mniej substancji odżywczych,

Nie przechowuj owoców i warzyw dłużej niż 5 dni.

Rzuć palenie,

Jeżeli zachorujesz, dbaj o to, aby się zregenerować, zapewnij sobie odpowiednią dawkę snu i nie obciążaj się za wcześnie,

Unikaj zbyt intensywnego sportu,

Staraj się zapewnić sobie odpoczynek, oddech w czasie nawet najbardziej stresującego dnia, spaceruj, czytaj książki, słuchaj muzyki, cokolwiek co sprawia ci przyjemność i daje odprężenie od tego cię stresuje.

Módl się, albo medytuj.

Pozdrawiam – Greenelka

Możesz wesprzeć to, co robię, tutaj :

Patronite.pl/greenelka

 

 

 

 

 

(Visited 189 times, 1 visits today)

komentarze 3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

×

Polub Greenelkę na Facebooku