Lifestyle,  zdrowie

Soczewica da ci moc, nawet jeśli nie jesteś Szerpem

Soczewica da ci moc, nawet jeśli nie jesteś Szerpem.

Kiedyś nie wiedziałam o soczewicy nic. Chyba nawet nie wiedziałam, że coś takiego istnieje.

W sklepach leżała na najniższych półkach i nigdy nie wzbudzała mojego zainteresowania.

Dopiero po godzinie zero, czyli wtedy, kiedy zainteresowałam się zdrowym odżywianiem odkryłam te małe, niepozorne kuleczki.

soczewica da ci moc, nawet jesli nie jestes szerpem

I dowiedziałam się wielu wspaniałych rzeczy.

Że soczewica jest jedną z najstarszych roslin uprawnych.

Że ludzie jedli ją już w czasach prehistorycznych. Dziesięć tysięcy lat temu jaskiniowcy gotowali soczewicę nad ogniem i dzięki niej mogli przetrwać w bardzo trudnych warunkach.

Że dzisiaj soczewica jest ulubionym pokarmem Szerpów, ludzi obdarzonych niezwykłą wprost siłą. Szerpowie  żyją  w Himalajach, wysoko nad poziomem morza, gdzie jest mało tlenu, zimno i generalnie nieprzyjemnie.

To przewodnicy wypraw na dach świata czyli najwyższe góry. Mimo niesprzyjających warunkow potrafią nosić całymi dniami ciężary przekraczające wagę ich ciała.

I chyba coś w tej soczewicy rzeczywiście jest, bo od kiedy ją przyrządzam, zawsze po jej zjedzeniu czuję się bardzo dobrze, czuję, że mam dużo sił, dużo energii i mogłabym góry przenosić.  Chociaż w Himalaje się nie wybieram.

soczewica da ci moc, nawet jeśli nie jestes szerpem

Warto  jeść soczewicę, zwłaszcza, że nie wymaga namaczania przez noc jak groch czy cieczerzyca, albo fasola.

Jest wiele jej odmian, więc za każdym razem możesz komponować danie o innym kolorze.

Zielona nadaje się do kotletów warzywnych, jako farsz do pierogów, ładnie wygląda w zupie, pasuje do gulaszu. Ziarenka nie rozgotowują się, pozostają sliczne i okrągłe.

Za to soczewica czerwona jest pozbawiona łupin, dlatego rozgotowuje się na papkę. Ale to przecież wcale nie znaczy, że jest mniej smaczna. Ja dodaję do niej jarmuż i marchewkę i to już całe danie. Jeszcze trochę przypraw, garść suszonego słonecznika i nic mi więcej do szczęścia nie potrzeba.

Czarna soczewica jest równie smaczna, ale twardsza, czyli trzeba ją dłużej gotować. Ponieważ zawiera bardzo intensywny barwnik, sensownie jest podawać ją osobno, w przeciwnym wypadku zafarbuje całe danie.

soczewica da ci moc nawet jesli nie jestes szerpem

Jest jeszcze soczewica brązowa, która zachowuje swój kształt po ugotowaniu i oczywiście jest równie wyśmienita co pozostałe gatunki, no i żółta, któa świetnie nadaje się na zupy, bo podobnie jak czerwona rozgotowuje się na papkę.

Zachęciłam Cię ? No, myślę !

A jeśli dodam kilka informacji o tym co soczewica zawiera i co może ?

Jest bogata w potas.

W 100g ugotowanych ziaren znajduje się aż  369 mg tego pierwiastka. Jednocześnie jest uboga w sód, zatem takie połączenie sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi, zapobiega chorobom serca i układu krążenia i reguluje poziom cholesterolu.

Przeciwdziała anemii, ponieważ zawiera dużo żelaza i kwasu foliowego.

Zawiera taniny, czyli związki mogące chronić przed rozwojem nowotworów.

Jest źródłem bardzo dobrze przyswajalnego białka. Żeby jednak uniknąć jego straty, solić powinno się soczewicę dopiero 10 minut przed końcem gotowania.

Ma bardzo dużo błonnika i daje uczucie sytości, dlatego mimo sporej ilości kalorii, ( w 100 g aż 116 kcal) sprzyja utracie tłuszczu.

Teraz jestem pewna, że jeszcze dzisiaj popędzisz do sklepu i zaopatrzysz się w paczuszkę soczewicy.

Smacznego i na zdrowie!

Zapraszam tez tutaj

https://greenelka.pl/sardynia-4-dni-a-przygod-wiecej-niz/

55fa89e262aa71aab07379e6c800b895ed85ab6d

(Visited 201 times, 1 visits today)

komentarzy 30

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

×

Polub Greenelkę na Facebooku