Zdrowie

Witamina A i beta – karoten, czyli niebezpieczna suplementacja

 Beta – karoten, (na pewno kojarzy ci się z marchewką), kiedyś uważany był za bardzo bezpieczny i skuteczny antyutleniacz, zalecany jako witamina chroniąca przed nowotworami.

I rzeczywiście tak jest, ale tylko wtedy, jeśli przyjmujesz go naturalnie, czyli w pożywieniu.

Jednak beta – karoten w postaci suplementu, nie tylko nie zapobiega, ale nawet wzmacnia ryzyko zachorowania.

Ostatnio naukowcy podejrzewają, że może się tak zdarzyć, kiedy beta – karoten trafia do organizmu bez obecności innych karotenoidów, a jest ich których około 500.

Beta – karoten jest tylko jednym z nich.

Zatem, jeśli chcesz  zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór, jedz dużo owoców i warzyw bogatych w związki karotenoidowe.

W zasadzie mają je wszystkie i owoce i warzywa.

Natomiast unikaj zażywania beta – karotenu w postaci suplementu.

Szerokie badania potwierdziły już dość dawno, że populacje o wysokim poziomie beta – karotenu w układzie krwionośnym, rzadko chorują na nowotwory. Dlatego początkowo wielu ludziom wydawało się, że wystarczy zażywać beta – karoten w postaci suplementu, aby osiągnąć ten efekt.

Niestety, nic bardziej błędnego.

Powodem, dla którego ci ludzie byli zdrowi, była ich dieta, w której podstawą były owoce i warzywa, pełne różnych karotenoidów i innych fitoskładników.

Dzisiaj to wiemy, albo powinniśmy wiedzieć, ale wówczas, niestety wiele osób uwierzyło, że wyizolowany beta – karoten w postaci suplementu, jest zbawienny dla zdrowia i w związku z tym to zdrowie straciło.

Wyjątkowo dobitnym przykładem jest nowotwór płuc, występujący dawniej bardzo często w Finlandii. Otóż tam, u ludzi, którzy namiętnie suplementowali beta-karoten, odnotowano wzrost umieralności na tę chorobę o 28%, ale i o 17% na serce.

Skoro zatem beta – karoten w organizmie przekształca się w witaminę A to logiczne jest, że nie ma potrzeby jej suplementować, a wręcz przeciwnie- trawienie witaminy A w postaci suplementu jest jeszcze bardziej niebezpieczne niż suplementacja beta – karotenu.

Nadmiar witaminy A w organizmie jest bardzo ryzykowny pod względem możliwości spowodowania nowotworu.

Produkty zawierające dużą ilość beta – karotenu

marchew,

suszone morele,

jarmuż,

morele świeże,

natka pietruszki,

melon,

szpinak,

suszone śliwki.

Niestety jakby było mało, istnieją też podejrzenia, iż suplementacja witaminy A powoduje utratę wapnia z moczem, a to oznacza ryzyko osteoporozy.

Badania wykazały też toksyczne działanie witaminy A w suplementach, na wątrobę,.Ale nie tylko: suplementujesz witaminę A, ryzykujesz, że złamiesz biodro, a jeśli planujesz dzidziusia, albo dzidziuś jest juz w drodze, możesz mieć nawet problemy w czasie porody.

Produkty spożywcze z dużą ilością witaminy A

jarmuż,

dynia,

szpinak,

słodkie ziemniaki,

brokuły,

marchew,

wątroba zwierząt,

kapusta pastewna.

Widzisz więc, że jest tego duzo, nie potrzebujesz tabletek.

Smacznego i pozdrawiam – Greenelka

Źródło: Dr Joel Fuhrman ” Superodporność”

Pozdrawiam serdecznie moich kochanych Patronów, dzięki Wam ten blog istnieje, dziękuję:)

Możesz  wesprzeć to, co robię, tutaj :

Patronite.pl/greenelka

 

(Visited 60 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub Greenelkę na Facebooku